Google Adwords vs Google Ads, maar wat verandert er nu?
GOOGLE ADWORDS, DAS WAR EINMAL! DE NIEUWE NAAM IS GOOGLE ADS.
Ben erg benieuwd wat er nu daadwerkelijk gaat veranderen en heb het volgende ontdekt…
Google Adwords ken ik nu al bijna 20 jaar en is onderhand natuurlijk helemaal vertrouwd, maar dat gaat nu veranderen en Google lanceert Google Ads. Maar wat verandert er nu daadwerkelijk?
Weet nog goed hoe ik voor het allereerste bedrijf, Hogetex B.V., een gigant in machine- en optische gereedschappen toendertijd een grote advertentie campagne via Google Adwords op mocht zetten. We waren de allereerste en al helemaal op het gebied van machine- en optische gereedschappen. Duizenden zoekwoorden kostten destijds nog geen krant en hadden mega groot effect. Nu werkt het allemaal compleet anders, maar wanneer je de kneepjes van het vak kent, dan blijft het betaalbaar en absoluut resultaten opleveren. Maar dat het anders werkt, dat is een ding dat zeker is.
Nu is de tijd aangebroken om afscheid te nemen van de merknaam Adwords, want Google heeft aangekondigd om Google Adwords en DoubleClick te vervangen door Google Ads, inclusief nieuw logo en al.
Omdat de mogelijkheden om klanten en consumenten te bereiken steeds groter en complexer worden, vereenvoudigt Google haar producten voor adverteerders en uitgevers van elke omvang, zodat ze consumenten overal, op elk moment en op elk kanaal gemakkelijker kunnen bereiken.
De kosten worden niet beïnvloed en er zal geen service verdwijnen. De producten worden vooral gestroomlijnder; Google Ads, de opvolger van AdWords, zal bijvoorbeeld nauwelijks verschillen van het origineel; de updates zijn beperkt tot een naamswijziging en een vereenvoudigde, meer geautomatiseerde interface.
DoubleClick wordt samengevoegd met de Google Analytics 360 Suite om tot één geconsolideerde service te komen, met name voor de écht grote multinationals: het Google Marketing Platform. Hierdoor komt ad- en analysetechnologie samen voor wat het bedrijf positioneert als een eenvoudigere marketingervaring. En Google Ad Manager beweert door DoubleClick for Publishers en DoubleClick Ad Exchange samen te brengen een efficiënter, uitgever-vriendelijk platform te zijn, dat geschikt is voor een wereld van meerdere schermen.
Google Ads is met name voor kleinere bedrijven opgezet, waardoor het gemakkelijker dan ooit zal zijn om aan de slag te gaan met online adverteren.
Kleine bedrijven zullen binnenkort de Google-ervaring met ‘Slimme campagnes’ kunnen gebruiken, wat in feite de Google Ads-technologie is die op hen is toegesneden. Met dit product wil Google het maken van advertenties eenvoudiger maken en ervoor zorgen dat deze advertenties bij de juiste doelgroep terechtkomen.