Maak een goede indruk op social media
LIJKEN UW BERICHTEN OP SOCIAL MEDIA EEN BEETJE SAAI EN OP ZOEK NAAR INSPIRATIE?
Inspiratie nodig en creativiteit, zodat meer mensen uit uw doelgroep de aandacht vasthouden, reageren, delen en een post liken.
Het eerste wat er gedaan moet worden voordat een bericht online wordt gezet is afvragen hoe je zelf op het bericht zou reageren. ” U wilt boeiende, deelbare en visuele inhoud maken. Social media-berichten zonder creativiteit zijn als een maaltijd die niet is gekruid – oftewel oersaai !
Onze aandachtsgebieden zijn korter dan die van een goudvis – dus uw sociale media moeten opvallen!
En omdat we nu eenmaal een aandachtspanne hebben die korter is dan die van een goudvis, is de uitdaging om de aandacht van uw publiek te trekken.
Drie manieren om dit te doen zijn:
- Vertel iets nieuws
- Maak gebruik van visuals
- Maak gebruik van video
Enne bonuspunten als u de lezer iets kunt laten voelen – blij, verdrietig, empathisch – omdat dit betekent dat diegene dan waarschijnlijk uw bericht deelt.
3 manieren om de aandacht te trekken met behulp van sociale media
Verhalen vertellen
Door verhalen te vertellen kun je er slim, grappig, inzichtelijk en goed geïnformeerd uitzien. Gebruik verhalen om uw merk te ondersteunen. Deel verhalen over uzelf, uw klanten, uw personeel, uw producten. Natuurlijk, als u een verhaal deelt dat niet van u is, zorg er dan voor dat u eerst toestemming krijgt.
Gebruik afbeeldingen
Een afbeelding kan duizend verhalen vertellen – en uw afbeeldingen kunnen foto’s, infographics, tekeningen, cartoons of elk ander type visueel beeld omvatten. Als u uw eigen foto’s kunt gebruiken, krijgt u bonuspunten voor originaliteit. Deel geen foto’s zonder toestemming van anderen vanwege copyright. Er zijn veel afbeeldingsbibliotheken om je afbeeldingen te vinden, waaronder Shutterstock, istockphoto en Unsplash.
Posts die afbeeldingen gebruiken ontvangen meer likes en shares dan posts zonder – 40x meer. En de inhoud zal waarschijnlijk later worden teruggeroepen – wat niet verwonderlijk is, aangezien 65% van de bevolking visuele studenten zijn. In feite zullen de meeste mensen waarschijnlijk slechts 10% onthouden van wat ze drie dagen na het lezen hebben gelezen. Als een relevante afbeelding echter met diezelfde informatie is gekoppeld, hebben mensen drie dagen later 65% van de informatie bewaard.
Gebruik video – en live video
Video is een andere geweldige manier om uw boodschap over te brengen. Vooral voor de overgrote meerderheid die liever een video over een product bekijken dan erover lezen – en mensen hebben 85% meer kans om uw product te kopen nadat ze er een video over hebben bekeken.
Uit onderzoek blijkt dat de helft van de YouTube-abonnees tussen 18 en 34 jaar zou laten vallen wat ze doen om een nieuwe video op hun favoriete kanaal te bekijken. Denk daarover na als je doelgroep in die demografie is.
En dan is er live video – die je nu kunt doen via Facebook, YouTube en Instagram – EN vanaf je desktop via Facebook (eindelijk!). Video Marketing Expert JP van Metoon zegt: “Live video is de meest significante sprong in sociale media sinds de oprichting van de iPhone”. En ik moet zeggen, ik ben het ermee eens.
Als je je afvraagt hoe je meer bereik op Facebook kunt krijgen zonder voor advertenties te betalen, dan moet je zeker Facebook Live gebruiken. Facebook is voorstander van berichten met Facebook Live (en in mindere mate van vooraf opgenomen video) en duwt ze naar de bovenkant van de feed. Het is een geweldige manier om meer oogbollen te krijgen en hoe authentieker u bent, hoe beter.
Dus…hoe gaat u de aandacht trekken met behulp van sociale media? Of mogen wij u helpen?